Veelgestelde vragen

Hopelijk vind je hier direct een antwoord op je vraag. Zo niet, aarzel niet om te bellen met 03 544 29 20

Maak kennis met Privé Lease

Aanvraag & Acceptatie

Het Leasecontract

Bestelling & levering

Rijden & Onderhoud

Financieel & Facturatie

Schade & Pech

Het einde van je lease

Wat is Privé Lease?

Het leasen van een auto betekent dat je voor een langere periode betaalt voor het gebruik van een auto die juridisch en economisch eigendom blijft van DirectLease. De kosten van afschrijving, taksen, reparatie, onderhoud, banden en verzekering zijn voor rekening van DirectLease. Jij betaalt hiervoor een maandelijks bedrag gebaseerd op 10.000 km per jaar en een bepaalde looptijd in maanden.

Wat zijn de voordelen van privé leasen?

Als je een nieuwe auto wilt rijden, is leasen vaak de beste oplossing. Jouw autokosten zijn vooraf gekend en staan min of meer vast. Je hoeft je met leasen geen zorgen te maken over de taksen, verzekering, banden, reparatie, onderhoud en verkoop van de auto na afloop van het leasecontract. DirectLease koopt de auto voor je aan, hier heb je zelf geen omkijken naar. DirectPrivéLease zorgt voor zorgeloos rijplezier tegen een zeer aantrekkelijk maandelijks leasetarief.

Komt iedereen in aanmerking voor Privé Lease?

Ja, iedere particulier kan voor DirectLease Privé kiezen, wij onderzoeken wel je financiële draagkracht en vragen een aantal waarborgen en kunnen op basis daarvan weigeren om een contract op te starten.

Wie zijn wij?

Wij zijn DirectLease. DirectLease verraste de Belgische autoleasemarkt in 2004 door als eerste maatschappij leaseauto’s via het internet aan te bieden. Door de jaren heen is de website van DirectLease uitgegroeid tot één van de meest populaire sites op het terrein van autoleasing. DirectLease stelt bezoekers in staat met een muisklik hun nieuwe leaseauto – tegen het laagst mogelijke tarief – te bestellen. Een formule die perfect aansluit bij de behoefte van het moderne zaken doen. DirectLease is de ideale leasepartner voor particulieren en bedrijven van elk formaat, van eenmanszaak tot multinational. DirectLease is onderdeel van International Car Lease Holding.

Waarom kies je DirectLease?

DirectPriveLease is een initiatief van DirectLease en heeft als eerste online autoleasemaatschappij van België het leasen van auto’s transparant gemaakt. Niet voor niets zeggen wij dat je bij DirectLease direct weet waar je aan toe bent. Geen verborgen kosten, geen kleine onbegrijpelijke lettertjes. Dat is DirectLease! Een ervaren team van enthousiaste medewerkers staat dagelijks voor jou klaar om vragen te beantwoorden of om advies te geven. Dat kan via telefoon, via mail of natuurlijk via chat.

Aan welke eisen moet ik voldoen als ik wil leasen?

DirectLease Privé voert altijd een kredietcheck uit. De minimale zaken die wij in eerste instantie nodig hebben, zijn een kopie van een geldig rijbewijs, van de 3 meest recente loonstroken, van je laatste belastingaangifte en van je identiteitskaart. Wij vragen ook een bewijs van storting van je 3 laatste lonen, een loonoverdracht en de betaling via bankdomiciliëring.

Welke documenten dien ik te bezorgen om in aanmerking te komen voor een privélease-contract?

Een kopie van een geldig rijbewijs, van de 3 meest recente loonstroken van je laatste belastingaangifte en van je identiteitskaart. Wij vragen ook een bewijs van storting van je 3 laatste lonen. Indien je korter dan 12 maanden in dienst bent of een tijdelijk dienstverband hebt, ontvangen wij graag aanvullend een verklaring van je werkgever.  

Hoe snel kan de auto worden afgeleverd?

Na financiële goedkeuring en ondertekening van het contract kun je al binnen enkele weken in je nieuwe auto rijden! Wij hebben een beperkt aantal auto's op voorraad. Let op: Wij leveren het hele jaar door Prive Lease auto's af, met uitzondering van december.

Ik heb geen vast contract, kan ik dan wel een Privé Lease auto krijgen?

Dat is afhankelijk van de financiële goedkeuring. Ook een tijdelijk contract kan hier doorheen komen.

Kan ik meerdere auto's bestellen op een naam?

Ja dat kan. Zolang de financiële goedkeuring het toe staat.

Hoelang duurt de financiële goedkeuring?

Na ontvangst van alle correcte stukken duurt een goedkeuring gemiddeld 3 werkdagen.

Hoe zien de algemene voorwaarden er uit?

Klik hier om de algemene voorwaarden te consulteren.

Hoe veel kilometers zijn bij het maandbedrag inbegrepen?

Per jaar zijn 10.000 kilometers inbegrepen. Dat is omgerekend ongeveer 200km per week of 40km per werkdag. Je kunt meer kilometers rijden tegen een vergoeding van enkele centen per kilometer.

 

Heb ik een bedenktijd?

Ja, je hebt recht op de wettelijk voorziene bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de getekende contracten. 

Hoe lang kan ik in de auto rijden?

Je sluit het leasecontract af voor 24, 36, 48 of 60 maanden, afhankelijk van het aanbod.

Kan ik tussentijds mijn contract opzeggen?

Ja, dat kan. Je dient daarbij echter wel de helft van de resterende termijnen te voldoen.

Wie betaalt de brandstof?

Brandstofkosten zitten niet in het maandelijkse leasetarief en zijn voor eigen rekening.

Krijg ik een tankkaart?

Voor Privé Lease bieden wij geen tankkaart aan.

Kan ik kiezen voor all-season banden?

Het is mogelijk om voor je privélease-auto all-season banden te bestellen. Hiermee ben je zowel in de zomer als winter veilig op weg.  Aan all weather banden is een meerprijs verbonden.

Hoe kies ik mijn leaseauto?

Je kiest jouw leaseauto uit de meest populaire modellen. Wij hebben de beste uitvoeringen uitgezocht en zorgen ervoor dat we die heel snel en voordelig kunnen aanbieden.  Als je de kleur of uitvoering aan ons overlaat , kun je dikwijls al binnen een paar weken zorgeloos rijden.

Zijn alle auto’s altijd nieuw?

DirectLease Privé levert nieuwe auto’s met uitzondering van de auto's waar "Occasion" bij staat.

Beschikken de auto's over airconditioning?

In de meeste gevallen beschikken onze modellen standaard over een audio installatie en airconditioning. Op een enkel model na zijn het allemaal 5-deurs auto's. Want bij DirectLease Privé krijg je een compleet uitgeruste auto voor de scherpste prijs!

Kan ik accessoires of opties toevoegen aan mijn auto?

Nee, dit is niet mogelijk.

Welke auto's kan ik leasen?

DirectLease Privé biedt een groot aantal actuele automodellen aan. Regelmatig wordt het aanbod ververst. 

Hoe snel kan de auto worden afgeleverd?

Na financiële goedkeuring rijd je soms al binnen enkele weken in je nieuwe auto! Let op: Wij leveren het hele jaar door privelease-auto's af, met uitzondering van december.

Is het mogelijk om mijn huidige auto in te ruilen?

Wij geven geen inruiloptie voor privélease in België.

Wat is er allemaal inbegrepen in het tarief?

Rente en afschrijving, reparaties, onderhoud, banden, verzekering (BA en eigen schade), alle taksen, 24/7 pechverhelping in België (exclusief vervangwagen) en niet te vergeten de BTW.

Wie mag er in mijn auto rijden?

Iedereen die in het bezit is van een geldig definitief rijbewijs (een voorlopig rijbewijs is dus niet geldig). Let op: jij blijft verantwoordelijk voor de auto!

Waar kan ik mijn banden laten verwisselen?

Raadpleeg de bestuurdersapp (te downloaden voor Android en Apple) of onze website om je bandencentrale te vinden.
Voor nieuwe banden ga je naar Profile Tyrecenter, Passion Pneu, Eurotyre-CEVA, TSE of Donckers. Voor het maken van een afspraak:

Profile Tyrecenter

Passion Pneu

Eurotyre-CEVA

TSE

Donckers

Wanneer moet ik mijn jaarlijkse kilometerstand doorgeven?

Nadat je een volledig jaar in je Privé Lease auto hebt gereden, vragen wij je je kilometerstand door te geven. Je krijgt hiervoor een e-mail, dus je hoeft hier niet zelf aan te denken. Het enige dat je dan dient te doen is de instructies in deze e-mail opvolgen en je kilometerstand invullen. De rest regelen wij voor je.

Waar ga ik heen voor reparatie en onderhoud?

Voor reparatie of onderhoud aan je leaseauto kies je zelf een dealer. Deze regelt vervolgens de aanvraag met DirectLease. Je hoeft zelf verder niets te doen.
De gratis Drivers App (iPhone en Android) geeft via smartphone of tablet namen, adressen, openingstijden en geolocatie van alle carwashes in de buurt en gidst de bestuurder er naar toe via routebegeleiding. Enige voorwaarde is dat het een officiële merkdealer moet zijn.

Wanneer moet ik op onderhoud gaan?

Dit verschilt per auto. Raadpleeg hiervoor uw dealer of het instructieboekje.

Mag ik de auto meenemen naar het buitenland?

Ja dat mag. Kijk op je verzekeringsdocument welke landen binnen de dekking vallen.

Wat kost het?

De prijs die wij op de site vermelden is de prijs die je maandelijks betaalt, uiteraard inclusief de btw. Geen verrassing dus en prima te budgetteren.

Wat is er allemaal inbegrepen in het tarief?

Rente en afschrijving, reparaties, onderhoud, banden, verzekering, alle taksen, 24/7 pechverhelping in België en niet te vergeten de BTW.

Is de eerste tank brandstof inbegrepen?

De eerste brandstoftank is niet inbegrepen. Je zult de auto na afhalen dus zelf even moeten voltanken.

Krijg ik te maken met een voordeel van alle aard?

Nee, omdat je privé alle kosten draagt van het leasecontract heb je geen voordeel van alle aard.

Werken jullie met een aanbetaling of borgsom?

DirectLease verlangt geen aanbetaling. Wel vragen wij je een borgsom te storten van 3 maandtermijnen. Die ontvang je na inlevering van de auto in goede staat en na voldoening van openstaande posten weer keurig terug.

Wat als ik een boete krijg?

Boetes worden rechtstreeks naar je huisadres en je mailadres gestuurd en moeten zonder tussenkomst van DirectLease door jezelf betaald worden.

Hoe ziet de eerste facturatie er uit?

Elke 15e van de maand krijg je de factuur voor de volgende maand.  Deze wordt op de 2e van de maand van je rekening gedomicilieerd. 
Bij het opstarten van het contract zijn er 2 mogelijkheden:
1. Je contract start voor de 15e van de maand: je ontvangt een factuur tot het einde van de maand.
2. Je contract start na de 15e van de maand : je ontvangt een factuur tot het einde van de maand en de factuur voor de maand nadien. 

Wat moet ik doen bij ruitschade?

Bij een beschadigde ruit maak je een afspraak met Touring Glass of Auto Glass Clinic.
Beiden zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar (ook 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen).
Touring Glass: tel. 0800 – 95 555
Melding ruitschade buitenland + Nederlandstalige ondersteuning: +32 (0)3 502 70 60

Mijn autoband is kapot, wat nu?

Wanneer een band om een andere reden dan de normale slijtage vervangen of gerepareerd moet worden, dan spreken we van schade.  Als deze band te repareren is, dan zijn de kosten voor DirectLease. Wanneer de band vervangen moet worden, wordt er een gedeelte van de daadwerkelijke kosten doorbelast, uiteraard tot een maximum van het eigen risico.

Algemene verzekeringsvoorwaarden:

Hieronder vind je onze algemene verzekeringsvoorwaarden.  Wij sluiten een verzekering afgesloten in naam en voor rekening van de klant. Het gedeelte eigen risico (de schade aan de eigen wagen) dragen wij volledig zelf.  Voor u maakt dit geen verschil, in geval van schade aan de eigen wagen bent u steeds gedekt en wordt de eigen bijdrage toegepast.
Klik hier voor de verzekeringsvoorwaarden.

Betaal ik een vrijstelling bij glasbraak?

Als je deze laat repareren bij een door DirectLease erkende glashersteller, is dit kosteloos.

Heb ik recht op vervangend vervoer?

Standaard voorziet het contract geen vervangwagen. Je kunt dit wel voor een kleine meerprijs als optie selecteren.

Waar laat ik mijn wagen herstellen na schade?

Neem contact op met DirectLease om de dichtstbijzijnde, door DirectLease goedgekeurde, carrossier te kennen.

Wat moet ik doen bij schade?

Schade rijden is natuurlijk heel vervelend, met name voor jezelf. De reparatie van de auto is standaard verzekerd en hiervoor moet u steeds het Europese aanrijdingsformulier invullen en aan ons verzenden. Alleen wanneer de schade veroorzaakt is door eigen schuld of een onbekende derde is er sprake van een eigen risico zoals dat gebruikelijk is bij autoverzekeringen.

Welke schades vallen onder de categorie gebruiksschades en welke niet?

DirectLease hanteert een duidelijke richtlijn voor de gebruiksschades. Dit zijn schades aan een auto die horen bij het gebruik ervan. Hiervoor hanteren wij de Renta norm en hebben we een innameprotocol gemaakt, voorzien van een duidelijke splitsing in enerzijds geaccepteerde gebruiksschades en anderzijds schades die we tijdens het contract gemeld willen zien. Doe je dit laatste niet, dan kunnen we deze schade volledig op jou verhalen.

Is een bestuurdersverzekering inbegrepen?

Een bestuurdersverzekering is standaard niet inbegrepen in het leasetarief. Deze extra verzekering kun je voor een paar euro per maand als optie kiezen.

Wat moet ik doen bij pech?

Bij pech neem je contact op met de 24/7 hulpdienst van VAB op telefoonnummer: 0800 230 43. We zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk weer mobiel bent.

Heb ik recht op pechverhelping?

Ja, pechverhelping in België is inbegrepen in het contract. DirectLease maakt voor haar pechservice in binnen- en buitenland gebruik van de 24/7 hulpdiensten van VAB.
Binnenland: 0800 230 43
Buitenland: +32 3 253 63 38

Hoe hoog is het eigen risico?

Het eigen risico bedraagt €375 euro per schadegeval.

Kan ik de auto aan het einde van de termijn overkopen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk.

 

Hoe ziet de Renta norm er uit?

De Renta norm kun je hier downloaden. In dit document vind je alles wat je moet weten met betrekking tot het inleveren van je auto.

Wat gebeurt er aan het einde van het contract?

Aan het einde van het contract lever je de auto in bij een door DirectLease bepaalde plaats. Tegen een vergoeding kun je de auto op laten halen.

Levert DirectLease een attest schadevrij rijden?

Ja, als je dit wilt levert DirectLease een attest schadevrij rijden aan het einde van het contract.