Schade en pechverhelping bij private lease

Schade aan je private leaseauto is natuurlijk erg vervelend. Als het je overkomt wil je uiteraard goed weten waar je aan toe bent. Daarom hebben wij hieronder de belangrijkste en meest gestelde vragen alvast voor je beantwoord.

Wat moet ik doen als ik schade heb gereden?

Dat verschilt per schadegeval.  

Kun je nog wel verder rijden met de auto?
Dan kun je de betreffende schade binnen uiterlijk 24 uur melden bij DirectLease. Hieronder wordt uitgelegd hoe en waar je de schade kunt melden. Wij zorgen er dan voor dat één van onze collega’s van de afdeling schade contact met jou opneemt. 

Kun je niet meer verder rijden met de auto en sta je in België?
Bel dan met het noodnummer van VAB: 0800 230 43. Bij immobilisatie zal VAB je voertuig slepen naar één van onze partners van de carrosseriebedrijven binnen de Van Mossel Automotive Group. Van daaruit helpen we je om zo snel mogelijk je voertuig terug mobiel te krijgen.

Sta je in het buitenland?
Bel dan met dit noodnummer van VAB: +32 3 253 63 38. Zij kunnen jou verder helpen door de hulp in te schakelen die je nodig hebt.

De VAB nummers zijn 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. 

Hoe en waar moet ik de schade melden?

Je kunt de schade online melden. Via deze link kun je gemakkelijk online je schade melden.

Ben je in het bezit van een proces-verbaal of een getuigenverklaring, dan kan je deze online uploaden tijdens het online aangifte proces.

Ook kun je tijdens het online melden van de schade aanduiden bij welk herstelbedrijf je je auto gerepareerd wilt krijgen. Bij de ontvangst e-mail wordt je keuze dan bevestigd.

Let op! Na iedere niet-verhaalbare schade wordt direct het eigen risico (franchise) afgerekend op het moment van facturatie door de hersteller. 

Ik heb ruitschade, wat nu?
Een sterretje of barst in jouw ruit? Een kleine barst of een sterretje kunnen makkelijk hersteld worden. Maar als het groter wordt kan dat vervelende gevolgen hebben. Maak daarom onmiddellijk een afspraak bij onze vaste glaspartner Autoglass Clinic. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar (ook 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen).

Schades die je niet hoeft te melden

Niet alle schades hoef je te melden. Schades die je niet hoeft te melden zijn gebruiksschades. Dit zijn schades die bijna niet te voorkomen zijn en horen bij het normaal gebruik maken van een auto. Een voorbeeld van een gebruiksschade is steenslag. Een gebruikte auto heeft dit namelijk altijd.

Wil je meer weten over wat wel en niet onder gebruiksschade valt? Dit wordt toegelicht in de Rentanorm.  

De schade is veroorzaakt door iemand anders, wat moet ik nu doen?

Op elk moment moet je een ongevalsaangifte indienen via de website. 

Als de schade is veroorzaakt door een andere partij is het van belang dat je samen met deze partij het Europees schadeformulier invult. Dit kan je dan samen met foto's van de schade uploaden tijdens het online aangifte proces. Als de schade verhaalbaar is op de tegenpartij worden de herstelkosten op de tegenpartij doorbelast. 

Heb je schade door een andere partij, maar is de tegenpartij niet bekend (bijvoorbeeld bij vandalisme)? Doe dan aangifte bij de politie. Wordt de tegenpartij niet gevonden? Dan moeten we het eigen risico helaas op jou doorbelasten, omdat de schade niet verhaalbaar is op een andere partij.

In geval van immobilisatie staat onze partner VAB op het nummer 0800 23 043 klaar om u bij te staan. 

Hoe werkt eigen risico?

Heeft alleen jouw eigen auto schade?

Dan wordt er een eigen risico van maximaal € 495,- per schadegeval doorbelast.

Heb je schade veroorzaakt bij iemand anders zonder dat jouw eigen auto beschadigd is?

Dan wordt er geen eigen risico in rekening gebracht. 

Heeft zowel je eigen auto als de auto van de andere partij schade?

Dan wordt er een eigen risico van maximaal € 495,- per schadegeval doorbelast.

 

Heb ik recht op vervangend vervoer?

Standaard voorziet het contract geen vervangwagen. Je kunt dit wel voor een kleine meerprijs als optie selecteren in je contract. De vervangwagen bij de VAB kan maximaal 5 dagen worden gebruikt.

De auto is totaalverlies (‘total loss’) verklaard, hoe nu verder?

Als de externe onafhankelijke expert jouw auto totaalverlies verklaart, wordt het leasecontract beëindigd op datum van totaal verlies verklaring. Bij totaalverlies heb je geen recht op vervangend vervoer vanuit DirectLease, omdat het contract niet meer geldig is op het moment dat de auto totaalverlies is verklaard. Wij nemen dan contact met je op om de mogelijkheden wat betreft het leasen van een nieuwe leaseauto te bespreken, zodat je zo snel mogelijk weer de weg op kan.

Als er verder geen andere partij bij betrokken is, er geen aanwijsbare tegenpartij is, of als jij de schade hebt aangericht, dan wordt eenmalig het eigen risico van € 495,- in rekening gebracht.

Kan ik nadat het leasecontract afgelopen is mijn schadevrije jaren opvragen?

Als je gedurende het leasecontract geen schade rijdt door eigen schuld kun je tijdens of na afloop van het contract een attest schadevrij opvragen. Dan levert DirectLease dit attest aan het einde van het contract. Hierin wordt het aantal schadevrije jaren opgenomen zodat een (nieuwe) verzekeraar daar rekening mee kan houden ter bepaling van de premie.

Een attest schadevrij opvragen kan door dit online formulier in te vullen.

Ook kun je dit opvragen door een e-mail te sturen naar damage.be@internationalcarlease.com

Heb je nog vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met ons door een mail te sturen naar het e-mailadres sales@directleaseprive.be of door te bellen naar het volgende telefoonnummer03 544 29 10
Bel ons!

We zijn bereikbaar op: 
ma - vrij van 8:00u - 20:00u
za van 10:00u - 16:00u


03-544 29 20

Email ons

Vragen over private lease? 

Stuur een e-mail naar onze sales afdeling.

 

Veelgestelde vragen

Zoek je snel een antwoord op jouw vraag?

Vind jouw antwoord tussen de 
'Veel gestelde vragen' 

Bezoek ons

Je bent van harte welkom na afspraak!

Kom langs op:
Noordersingel 19,
2140 Antwerpen