Sommige elektrische auto-modellen hebben zeer geavanceerde veiligheidssystemen. Om door de bomen het bos te kunnen zien, informeren we je in over de verschillende soorten.
Veel ongevallen worden veroorzaakt door te laat remmen en/of remmen met onvoldoende kracht. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn: de bestuurder is afgeleid of onoplettend, er is slecht zicht, of er ontstaat onverwacht een gevaarlijke situatie. Autofabrikanten hebben technologieën ontwikkeld die een bestuurder kunnen helpen om dit soort ongevallen te voorkomen (of in ieder geval de ernst ervan te verminderen).
Autonomous/Automatic Emergency Braking System (AEBS/AEB) is de Engelse benaming van geavanceerde noodstopsystemen. Fabrikanten verzinnen soms een eigen benaming voor hun Automatic Emergency Braking systeem. Zo kun je het in/op hun brochures/websites ook herkennen als:
Via sensoren en intelligente analyse kan jouw auto bepalen of er een botsing aan zit te komen. De noodsituatie wordt aangegeven via een visueel signaal of een alarm geluid. Als jouw auto bepaalt dat er een gevaarlijke situatie aankomt dan activeert het alle remmogelijkheden.
Nog geavanceerdere systemen nemen zelf de touwtjes in handen. Als je auto een noodsituatie detecteert, krijg je een signaal en de kans om in te grijpen. Doe je dit niet, dan neemt de auto zelf het heft in handen om vaart te minderen of tot stilstand komt. Ook kan het systeem het achteropkomende verkeer waarschuwen met alarmlichten. Hoewel het geen garantie is om botsingen te voorkomen, kan het zorgen voor minder en minder ernstige ongelukken.
Sommige autofabrikanten bieden twee soorten geavanceerde AEB systemen: CAEB (city automatic emergency braking) en AEB (high-speed automatic emergency braking). De CAEB is een noodstopsysteem voor stadssnelheid. De HAEB is een noodstopsysteem voor snelwegsnelheden.
Adaptieve cruisecontrol zorgt ervoor dat je auto een constante (veilige) afstand bewaart tot je voorligger. Het systeem maakt gebruik van lasers, radar, camera's of een combinatie daarvan. Het zorgt ervoor dat je auto afremt als het verkeer voor je afremt, en weer optrekt als je voorligger optrekt. Het systeem is slim genoeg om te bepalen welke afstand gehouden moet worden bij welke snelheid.
Geavanceerde varianten bieden ook een “Stop & Go” functie. Hiermee is de auto in staat om geheel autonoom tot stilstand te komen en vanuit stilstand weer op gang te komen. Dit is natuurlijk ideaal voor filerijden.
Ook met deze slimme functie zijn de fabrikanten erg creatief in hun benamingen. Je zult het systeem vermeld zien staan als:
Afhankelijk van de auto maakt de Blind Spot Warning gebruik van een visueel of geluidsignaal om aan te geven dat zich iets in je dode hoek bevindt. De visuele signalen worden weergegeven in de betreffende zijspiegel (of dakstijl). Maar het systeem kan ook een stuur- of stoeltrilling of een geluidssignaal afgeven.
De dode hoek (de zone rond je auto waar je als bestuurder geen zicht op hebt) is een verraderlijke plek. Er kan zomaar een andere weggebruiker verschijnen met een gevaarlijke situatie tot gevolg. Met de dodehoekwaarschuwing verwissel je veiliger van rijstrook. Sommige geavanceerde systemen geven zelfs een extra waarschuwing als je je richtingaanwijzer activeert om af te slaan.
Dode hoek waarschuwing vind je bij verschillende autofabrikanten onder de volgende noemers:
- Blind Spot Warning
- Blind Spot Assist
- Blind Spot Monitoring
Rijstrookassistentie zorgt ervoor dat je auto op je rijstrook blijft. Als je zonder richting aan te geven je rijstrook verlaat, krijg je een waarschuwing of grijpt je auto in. Het systeem reageert overigens niet als je bewust van rijstrook wisselt. Maar als je geen richting aangeeft en sneller dan 65km/uur rijdt, dan gaat het systeem ervan uit dat je niet vrijwillig van rijstrook wisselt, en komt er een reactie.
Rijstrookassistentie kent meerdere vormen en namen. En in de benaming schuilt ook de mate van ingrijpen: een "warning system" (of waarschuwingssysteem) zal misschien alleen een signaal afgeven als je je rijstrook verlaat. Het kan een geluidssignaal, een trilling in het stuur of een zichtbaar signaal zijn (of een combinatie). Een "lane assist" of "lane intervention" gaat een stapje verder: het systeem remt de auto af en leidt je rustig terug naar het midden van de rijstrook.
Je kunt het herkennen onder de volgende benamingen:
De camera’s in je auto zijn slim genoeg om verkeersborden te herkennen en te lezen. Vervolgens geeft je auto op het dashboard of touchscreen met een alarmpje aan wanneer je bijvoorbeeld de snelheid overschrijdt. De verkeersbordherkenning kan overweg met standaard snelheidsaanduidingen die in het gezichtsveld van de camera komen. Sommige systemen geven daarnaast advies om snelheid te minderen als het regent.
Voetganger- en fietserdetectie kan eenvoudigweg met simpele sensor (laser of radar) in de auto. Dit betekent niet direct dat de auto geavanceerde camera’s heeft. Voetganger- en fietserdetectie (of "pedestrian and cyclist detection" in het Engels) kan samenwerken met de remmen van de auto. Als het systeem een kritieke situatie detecteert, kan het ingrijpen en een noodstop verzorgen. Maar sommige voetganger- en fietserdetectiesystemen geven alleen een visueel of geluidssignaal.
De geavanceerde veiligheidssystemen in je auto geven nog geen garantie op 100% veiligheid. Een verkeersongeluk zit in een klein hoekje en de noodstopsystemen zijn nooit helemaal betrouwbaar. Zo kunnen de sensoren slechter werken en camera’s slechter zien bij bepaalde weersomstandigheden (lage zon, regen, mist, sneeuw, enzovoort) of slechte wegomstandigheden (ontbrekende markering, tunnels, enzovoort). En hoe harder je rijdt, hoe minder tijd jij en je auto hebben om te reageren. Dus hoewel de techniek zal blijven vooruitgaan, is het nog steeds zaak om zelf alert te blijven.