Een hele verandering: niet meer tanken, maar wel opladen! Hoe gaat dat opladen in zijn werk? Wat heb je nodig, waar kun je terecht? En wat moet je weten om comfortabel rond te (blijven) rijden met je elektrische privé leaseauto?
Je elektrische privéleaseauto wordt aangedreven door een elektromotor. Om deze van energie te voorzien, zitten er een flink aantal oplaadbare batterijen in de auto. Je vindt ze vaak onder de auto, maar ze kunnen soms ook in de koffer zitten.
Hoe dan ook, je hebt een laadkabel nodig om je auto aan te sluiten aan de laadpunt en een laadpas om het laadpunt te activeren. Als je thuis (of in de buurt) een laadpunt hebt, dan hoef je tijdens de gewone dagelijkse ritten echt niet voortdurend te laden onderweg: je vertrekt immers thuis met een volle batterij. Met een volle accu kom je een heel eind en bij gemiddeld gebruik hoef je waarschijnlijk niet eens dagelijks thuis te laden.
Je hebt twee verschillende soorten laadpunten: snelladers en normale laadpunten. Jouw laadpunt thuis (als je er een neemt) en veel (semi)openbare palen zijn normale laadpunten. Maar op veel plekken in België vind je ook (semi)publieke snelladers, vaak in de buurt van de snelweg.
Gewone laadpunten werken op wisselstroom en de snelheid waarmee je kunt laden is afhankelijk van hoe snel jouw auto kan laden. Als je thuis een gewoon laadpunt hebt, is de laadsnelheid ook nog eens afhankelijk van je meterkast.
Snelladers vind je in België langs snelwegen, op makkelijk bereikbare parkeerterreinen en carpoolplaatsen. Als een tankstation een laadpaal heeft dan is het vaak een snellader.
Een snellader gebruik je als bestuurder van een elektrische auto om genoeg bij te laden om weer thuis (of bij jouw vaste laadplek) te komen. Dus, hoewel je onderweg wel even geduld moet hebben om bij te laden, hoef je niet te wachten tot je batterij helemaal vol is. Snelladers zijn namelijk duurder dan normale laadpunten. Helemaal volladen doe je dus als je voor langere tijd bij een gewoon laadpunt kunt parkeren. Ook laden snelladers met name snel tot 80% en het snelst tot 50% accucapaciteit. Daarboven neemt de laadsnelheid flink af.
Als je met je elektrische leaseauto onderweg bent naar je bestemming, dan kan het gebeuren dat je batterij niet voldoende geladen is om je bestemming te bereiken. Dan zul je onderweg moeten snelladen. Of je accu is wel vol genoeg om je bestemming te bereiken, maar niet voldoende om terug naar huis te rijden. Dan kun je kiezen om te snelladen onderweg naar huis, of om je auto tijdens je verblijf op je bestemming bij een gewoon laadpunt op te laden. Hoe dan ook wil je graag weten waar je het best kunt laden.
Er zijn ook websites en apps die je kunnen helpen om de hele reis precies te plannen. Die vertellen je exact waar je hoe lang moet laden om je bestemming te bereiken en ook terug te keren. Deze apps houden rekening met de laadcapaciteit van je auto en de laadpunten onderweg. maar ook het feit dat snelladers trager gaan laden naarmate de accu meer gevuld raakt. Dat kan betekenen dat de app bepaalt dat een route waarbij je 10 minuten bij twee verschillende snelladers staat, handiger en sneller is dan je eigen plan om 40 minuten bij één snellader te parkeren.
Bekijk eens: